Saturday 29 December 2012

CooKing ClaSS!!

Hye alls!!! Watpe je harini??? (Gaya cakap mcm happy SESANGAT, padahal tgh down nih!) Okay, sebentar tadi, me baru shaja merajinkan diri berjalan-jalan kek sekitar blog famous blogger kita, (Guess Who???!) It's Fatin Liyana! Saje jejalan...cause BOSAN!!! Damnnn..!! :(

Asyik dok tgk movie jaaaa...sampai otak aku bengap tahap dewa! Monday plak ada kelas calkusut, yang ada banyak nau homeworknya, but satu pun aku tak buat. (Bajet terer la tuuuu) Cuti seminggu, but baru few day yang lepas teringat yang aku ada satu assignment programming yang perlu dihantar this monday jugak. OMG...!! Satu hapa dok buat lagi nih! (Sesuka hati je ranapkan loghat orang) Ohhh..jangan tiru saya ye kawan2 sekalian. Saya ni mmg saja nak menempah gred C agaknya! LOL

Well, mghabiskan masa di blog kak Fatin Liyana sebentar tadi amat2 lah membuka mata dan mnyedaukan saya bahawa skill berblogging sy masih di tahap 1/100!! While blogwalking just now, me feeling ala-ala mcm nak je jadi FATIN LIYANA, cause blog and life beliau amat2 la superbbbb!!! Itu baru blog FATIN LIYANA tau, belum lagi blog HANIS ZALIKHA or IRINE NADIA, and yang lelain....(klu setiap kali baca blog blogger yang femes2, setiap kali tu jugak aku terasa nak jadi and masuk dalam life depa semua, memang boleh blah la jawabnya! Fuuhhh...klu nk dicomparekan dgn blog aku ni, pengsan 1547634689 kali pun belum tentu boleh berdiri sama tinggi and duduk sama dibawah!) *Feeling down sekejap!*

But, nevermind! Think positive la anis oiiii....(Haissshhh...manusia mmg macam ni!) Anyway, aku trasa amat2 bhagia berjalan di blog kak fatin, and jalan jalannya akan diteruskan lagi, but now ak ada tugas di blog aku. (Apa tugasnya tu...???) Tak penting pun tugasnya, tugasnya ialah nak mengutuk masakan aku. Hehe! WHAT THE PAN??? Alllaaahhh..berkongsi, apa salahnya kan??? Tak semestinya, aku kene kongsi good things jer, bad things pun aku boleh kongsi jugak. (Blog aku, aku punya sukalah!) Okay, I'm crazyyy.

Dessert yang jadi tak menjadi! :(
Disebabkan aku ni suka sgt makan POMMES (caramel apples! If nak tau tntg POMMES, boleh baca di ENTRY INI) maka dgn suka hati laki aku sahaja, aku pun mintak lah jasa baik pak cik google, mintak tolong ajarin aku cara-cara membuat caramel apples nih. Banyak la tunjuk ajar yang aku dapat, siap download video lagi tu! Fuhhh...hebak sungguh pak cik google nih. Semua die tau! Ape jer yang die tak tau??? Cuba korang gi tanya die camni "Pakcik google, apa yang pakcik tak tau??" Haaa...konfem kuar jawapan jugak! Mustahil korang akan dpt blank screen cause...??? Aku da try buat dah!! mwuahahahaha!!

Berbekalkan ajaran pakcik google, aku pun habiskan lah duit aku membeli bahan2 tok membuat POMMES ni, tengok kat resepi, langkahnya pendek...tak songsang. Tengok video pulak...happening sgt sampai aku rasa nak terjun masuk dalam periuk tu! Haissshhh..but bila aku try buat??? First try, gula da hangus, tapi bau nya mengancam dong! Ingatkan...jadik la caramel aku tu, konfident nih salutkan apple aku dgn caramel hangus tu, skali colet kat tangan, masuk dlm mulut, nah amek kau! Payau and pahit rasanyer!! Iyyeekkk! 

Terrruussss buang, and cecepat bersihkan caramel tu dr epal. Biar bazir gula, jangan bazir epal, cause epal mahal! HAHA, then...tanpa berputus asa, den buek lah caramel lagi. Okay, kali ni baunya ngancam juga, colornya pun cantik bangat, but try salut kat epal, tak mau lekat pulakkk...Ah sudah! Kacau kacau. First try, gula hangus, second try, rasa dah okay, but terlebih licin la pulak. (Maybe sbb aku terletak byk nau butter in the making of caramel tu tadi.) Lastly, jadiklah ghope gituuuu..yg mcm dlm gmbr tuuu...! Tension aku. 

Haishhh...tu ada lagi 6 bijik epal hijau yang sedang mnuggu masa untuk dirosakkan oleh tangan tak bendung aku ni ha. Crazy! Oh, yang merah tu, agar2 strawberry! Masa ak buat agar2 milo hari tu, jadik je, sedappp je rasa! Time buat agar2 strawberry ni pulak rasanyer lain dan agak pelik sikit. Al maklumlah..resepi sendiri, songsang jadiknye! Hikhik...(eh, sempat ketawa lagi ek, walaupun masak tak jadi? Ahhh..tgh mental ni. Jangan dilayan sgt!) ^^,

Well....apa pun, my POMMES tak delah teruk mana, boleh mkn and crunchy lah jugak. Next time, I'll try my best! Nk blaja memasak ni, mental kene kuat, hati mau tabah, cause penat2 masak, skali tak menjadi mcm yang kita expect, JIWA KACAU jugak akhirnya...HUHU, (bercakap dr pengalaman.) Ehh...POMMES tak menjadi, tak semestinya aku tak pandai masak lauk pauk tau. Pandai okaaayyyy! Tp belum master semua lauk la, stakat sambal2 and sayur boleh la. dessert??? Aku power buat kek batik sampai my hubby teringin ingin nak makan my kek batik. Yummy! 
Anyway, if you alls terasa nak mencuba skill memasak tu, and nak try buat jiwa you alls kacau, silalah google cara2 buat caramel apples ni! If korang buat menjadi, that means...tangan aku kene mandi minyak pasni. LOL

Gunite guys...take care! Da~~~ ^^, 

No comments:

Post a Comment

<3 <3 "Leave Your Thought!" <3 <3