Monday 7 January 2013

Kursus Kahwin!


Assalamualaikum, dan selamat sejahtera diucapkan kepada semua! *Ceh ceh, mcm nk bg ucapan perhimpunan pulak petang-petang ni.* Da lama blog ni terbiar tnpa sbrang update kan...?? *Owner dia malas sgt nk exercise jari plus badan masih sengal2 akibat aerobik scara menjezut! Eh, apa ada kne mgena dgn jari ha???* Hai..ntah la...susah nak cakap. Haiiissshhhh...*hanya mampu mengeluh.* kerana sejak bberapa hari ni, aku rasa mcm aku buntu and tak tau apa yang perlu aku buat sebenarnya. *Padahal byk gile homework kne buat..byk gile preparation mental dan fizikal yg perlu diambil berat, but...ntah la. Tak tau dari mana nak mula actually.* Pernah tak korang rasa mcm ni???? *Maybe aku kene sindrom nervous breakdown kot!* Hhaha!

Well, kol 8 mlm kang, aku ada kuiz statistic, yup MATH! and nowww...aku selamba badak je online and mgarang entry buat tatapan korang tanpa rasa bersalah langsung kat kuiz jap lagi. *entah korang sudi baca atau tidak pun aku tak tau.* Buntu sampai tak tau nk buat ape dgn hidup mnandakan nervous breakdown, and now sempat update blog dikala kuiz in the corner plak adalah tnda2 mental breakdown! Hoho, gila ape aku ni??? Bila pulak physical breakdown aku ek??? *Menghitung hari....detik demi detik...* SAH! SAH? SAH aku da GILA! kikih! ^^,

Ok, entry kali ni is all about kursus kahwin. Kursus kahwin ni actually langkah pertama sekali yang we all kene buat if da pasang niat nak endkan zaman bujang. *Macam aku!* Butttt....if korang rasa korang lambat lagi nak naik pelamin, boleh je pergi kursus ni, tak haram pun...halal halal belaka. Tak de sape nak marah if korang pergi awal-awal2 cause...*Sy bayar, duit sy, saya punya sukalah nak pergi bila pun! kan??* But, dengar kata..kursus ni lagi seronok if kita pergi dengan pasangan hidup kita. *Caution!! Pergi dengan pasangan yang kita betul2 yakin nak end and share the rest of our lives tau. Cause...kursus ni bkn kursus main2 mcm kursus2 motivasi..it is all about marriage and responsibilities!* Be serious yaw!

Contoh sijil!

Sijil ni tiada had limit dan boleh diguna pakai seumur hidup! *Dah guna had, pergi tambah limit lagi..so dah jadi had had. Haishh..rosak bahasa ibunda!* Bayaran kursus kahwin ni murah je...ikut negeri masing2 lah, in Malacca, RM80 sorang. Kat negeri lain??? *You guys kene check sendiri cause lain negeri, lain harganya.* Step nak hadir kursus kahwin??? Amat mudah! *Chit! berlagak mcm pandai jeee...pdahal pergi pun belum.*  Okay, mmg la aku tak pergi lagi, but that doesn't mean yg aku x boleh bagi info kat korang. kan kan kan???
Step die??? Korang kene la search or pergi terus ke pejabat majlis agama negeri masing2 and ask for the schedule so senang korang nak booking, and tetapkan tarikh yang memikat hati korang dan pasangan. *Tips: Book awal-awal cause selalunye kursus ni cepat full.* 

Then, sediakan duit and byarlah ikut harga, then bila tiba hari tu, you all dressed up la kemas2 and menutup aurat for the ladies, and guys pulak wear baju berkolar and kemas. *Nak jadi bakal isteri dan suami kenelah dressed up selayaknye, kan nak timba ilmu perkahwinan ni.* Yang ladies, jgn showed up dgn jeans and tshirt mcm nk pergi mall pulak! Wear baju kurung laaa...sopan sikit! Bertudung okies...??? Guys plak, dont wear selipar and shorts laaa...wear formal attire mcm nak pergi amik lesen memandu tu, baru la nmpak matang and berkaliber!! Nggeee...

Okay, cukup sudah info yang diberi. Oleh kerana me and my hubby tak nak bertunang and terus plan nak kahwin je, soooo...yup, kene la buat persiapan step by step. Mana yang blh didahulukan, kitorg dulukan lah. *Now both of us planning nak hadir kursus kahwin and tgh cari tarikh yang sesuai.* Tak nak nanti dah last2 minute nak terberak baru nak cari toilet! *You know what i mean kan...???* Hihi
Why kitorg tak nak bertunang??? Well, for me, simple...daripada aku bertunang and habiskan duit beribu riban just utk ikat ikatan ni and tunggu 6 bulan, setahun, or lagi dua tahun baru kahwin...baik la kitorang laburkan 2,3 ribu tu dlm majlis nikah dan kahwin terus....! Lagi jimat. Tak membazir, and kurang penat! 2,3 ribu pun duit jugak tauuuuu....bkn titis titis hujan. ^^,

Infact, bertunang ni....dugaan die lagi maha hebat dari time berkasih sayang tau. OMG, tak sanggup aku nak tempuh. *Tgk my sis punya dugaan tunang je dah cukup buatkan mata aku terbeliak.* Sooo...conclusion is, NO TUNANG TUNANG AT ALL! Tak menyesal??? Tak nak rasa bergelar tunang kepada pasangan ke?? Actually, dlm islam...me and my hubby da lama bertunang da. Cause dia da melamar me dpn my family. Bertunang is just an adat. Adat yang membebankan walaupun seronok. Tapi seronok tu sekejap je...dugaan yang banyak. True story!! Al maklum laaa...darah manis kata orang. Tang mana yang manis pun aku tak tahu. hehehe! Like us, we lebih prefer kahwin terus. Meaning that petang jumaat aku bertunang, malam tu jugak aku nikah. *Contoh je.* Haaa...kan simple! Jimat belanja...takyah dok pening2 nak kuar duit banyak2, lastly...kita end up dgn nikah jugak kan???

Bersanding tu pun...dlm islam, ala kadar je sudah memadai, mcm kenduri doa selamat, utk menghebohkan perkahwinan pada masyarakat, but adat melayu je yang leceh, nak kene sanding bagai, and all that cost a fortune you know??? Everything gune money, money, and MONEY! Sekarang ni tak dak lagi sistem beli barang pakai air liur...so, it's a bit membebankan jugak lah. Of coz aku pun nak rasa bersanding dlm majlis yg meriah, cantik and all that...but, dengan title student and tak bekerja lagi, but dah rasa nak kahwin sgt2, and know that both of us boleh kahwin dgn mgikut adat islam shaja, agak terasa la beban di kepala, bila kene ikut adat melayu, cause skrg ni if kita perhatikan disekeliling kita, adat lebih diutamakan dari agama.

But it's okay, cause the truth is..kahwin sekali je seumur hidup and aku pun nak rasa diraikan jugak, so yeah,  bersanding it is! Title student and no income tak menjadi penghalang, if we already have the money. *Like us! kihkih!*  Tahun ni je aku rasa hidup bujang....tahun depan, insya-Allah jadi isteri si dia yang tercinta. *Benda baik Allah tolong. Aminnnn.* And....me tak nak fikir-fikir sangat and menghitung hari sgt, cause nanti terasa waktu berjalan dengan sungguh lambat sedangkan hati dah melonjak-lonjak nak kahwin. GATAL! hahaha, sooo...toksah dok fikir-fikir la. Buat cam biasa jeee....ready step by step *Step by step..uooh baby! Lagu theme for Jae Suk oppa dlm Running man!* tup tup, daaaa tiba masa, so KAHWIN!!! yeay!! okay. that's all for now, tata titi tutu! off to study...! ^^,

No comments:

Post a Comment

<3 <3 "Leave Your Thought!" <3 <3